Nieuwsbrief

Meld je hier aan

(Ge-)Lezen

Podcastkritiek 3: het werk van Stephanie Foo door Joost Vormeer

Door /24 september 2021/

'Toen ik begon met luisteren miste ik de aankondiging, waardoor ik even dacht dat het fictie was, een pastiche van een Murakami-verhaal. De producers sluiten Nasubi naakt op in een kamer zonder stoelen en bed, maar met stapels tijdschriften en postkaarten. Vierentwintig uur per dag wordt hij gefilmd en zijn levensonderhoud sprokkelt hij bijeen door met behulp van de tijdschriften en kaarten aan sweepstakes mee te doen en kans te maken op allerlei prijzen.'

Podcastkritiek 2: ‘Dat Dus’ door Anna van der Kruis

Door /24 september 2021/

'Ik hoor een omroepstem op het treinstation van Arnhem. Een aanrijding met een persoon. Het gaat voorbij, net als de auto’s, is het niet waar deze aflevering over gaat. Het gaat over wat we over onszelf vertellen door de koffie die we drinken, hoe we onszelf kenbaar maken door de papieren bekers waar we een naam op laten schrijven en de hoeveelheid extra shots. Hoe lastig het is nog te weten wat je moet bestellen, wat je lekker vindt. Er is te veel keus en alles zegt iets over ons.'

Podcastkritiek 1: ‘The Europeans’ door Gawie Keyser

Door /24 september 2021/

'Het gebeurt niet vaak dat een podcast zo hardwired is met zijn publiek. Het is alsof de makers een kabeltje hebben getrokken tussen uitzending en hersenen van de luisteraars. Je hoort Katy en Dominic 'in je hoofd'.'

Spring Academy 1 on 1 – Blog 2

Door /9 juni 2021/

'Ik voel mij een waarzegger, alsof we hier in mijn tentje, iets kunnen aanraken dat daar buiten onbesproken blijft.'

Spring Academy 1 On 1 – Blog 1

Door /9 juni 2021/

'Het leek me spannend, deze ontmoetingen, in een pandemie. Het is meer dan veertien maanden geleden dat ik één op één in gesprek ging met vreemden, maar ik vind het meteen leuk. Ik kan het nog. Het is helemaal niet moeilijk, zoals ik verwacht had.'

Van tien tot tachtig – Delft Fringe Festival Essay

Door /9 juni 2021/

“Goed luisteren”, zegt hij. “Helemaal uitgaan van de ander, van wat de ander beleeft. Dan voel je het, dat het klopt, dat het goed is.”

Disneyprinses op een zeepaard – Delft Fringe Festival Essay

Door /9 juni 2021/

'Zodra heel even de paniek van het verliezen van de controle bij de mannen de overhand neemt, komt er naast lege woorden wat ruimte voor reflectie en emotie. Heel even maar, want verman je! En fuck je mannentranen! Er gebeurt veel in de stilte en ik kan alleen maar denken aan dat zeepaardje.'

Woede en verlangen in het Delft Fringe Festival door Jeroen van Wijhe – Delft Fringe Festival Essay

Door /2 juni 2021/

'Ik kan deze voorstelling pauzeren en terugspoelen. Handig. Niet meer dat snelle gekrabbel om die ene quote te onthouden of die zwarte gaten in je geheugen als je begint met schrijven. Voor een schrijver is het zo gek nog niet, dat virtuele theater.'

Naast de loper (of: 5 manieren om te winnen) door Elske van Lonkhuyzen – Delft Fringe Festival Essay

Door /2 juni 2021/

'Dat spelen ze slim, deze jonge makers, zegt een strategisch stemmetje in mijn hoofd, waarna een kritisch stemmetje zich afvraagt hoe succesvol een voorstelling mag zijn die een ode is aan de nummer twee. Wat is beter: alles geven en waardig je nederlaag dragen of je helemaal onttrekken aan de wedstrijd? Ik denk aan de vriendin die zegt: 'Ik leg de lat lekker hoog, dan kan ik er makkelijk onderdoor slenteren.''

Dwaaltocht door Saskia de Haas – Delft Fringe Festival Essay

Door /2 juni 2021/

'Hoewel ik jaren niet meer had gegamed, heb ik vorige week twee levels Crash Bandicoot op de Playstation uitgespeeld. Het werkte direct verslavend. Waar ik eerst telkens door bloemen werd opgegeten, in brand vloog of in het water viel en verdronk, sprong ik na een aantal pogingen moeiteloos over de obstakels heen. Ondanks dat ik blij was dat ik het level had voltooid, wilde ik het nog eens spelen om alle punten uit het level te halen. Als ik bepaalde periodes uit mijn leven opnieuw mocht spelen, zou ik dat zeker doen. Uiteindelijk word je er wellicht beter in, in leven.'