In 2022 gingen zeven cultuurjournalisten, essayisten en creative writers onder leiding van auteur en audioregisseur Renée van Marissing op zoek naar hun eigen schrijfstem in een kritiek van klank. In Klank&Komma #2 onderzochten we afgelopen najaar de relatie tussen klank en tijd onder leiding van auteur Leoniek Baerwaldt. Een recap van haar hand en inleiding op de volgende essays.

Tekst: Leoniek Baerwaldt

Hoe klinkt je kindertijd, een plek, een periode, je ex-geliefde? Waar begint en eindigt klank? Blijft geluid hangen? Laat het sporen achter? In de wereld? In een lichaam? Bij Het Concreet in Tilburg werden tapeloops getemd en bij Willem Twee Studio’s in ’s-Hertogenbosch mochten we zelf aan de knopjes draaien. Onze phonomanie werd aangewakkerd. Schrijven is, net als luisteren, een vorm van concentratie. Tijdens deze zoektocht naar woorden, naar taal om klankervaringen te benoemen, ontstond een tussen, waar we rimpelingen vonden in het ruimteweefsel, als archeologen groeven naar galmende herinneringen en ontdekten dat alles zijn eigen tijd heeft, dat de werkelijkheid vol verborgen spectrale informatie zit. Als je verdiept, als je vertraagt, kun je dat horen. 

In het essay Ontwaken in de marge doorloopt Martien van Agtmaal zijn persoonlijke muziekgeschiedenis, hij onderzoekt zijn liefde voor noise en vindt troost bij gelijkgestemden.  Elisabeth Salverda geeft haar poëtische stem aan een radiogolf in Hear Now. Inge Janse vraagt een patent aan voor de nieuwste technologie: een koptelefoon die geluid kan manipuleren. In Graafwerkzaamheden zoekt Anneroos Goosen contact met een alomtegenwoordige bromtoon terwijl ze op haar telefoon met de elementen tovert. Terugzingen van Liesbeth Vreeburg is een ritmische tekst over ordeningsprincipes in de muziek en het leven zelf. In het verrassende Knisperwater en geroezemoes van Sandra de Jong volgen acht bijzondere gebeurtenissen uit een klankherinnering. En Arthur Kok probeert met taal wat klankkunstenaars doen met geluid. Hij komt met een collage, een acousmatique visuel. Hij knipt, plakt, citeert, arceert en haalt dingen weg of uit context, maakt daarbij het medium tot drager en bepaler van zijn eigen Klankeconomie.

Lees in de editie van januari-februari 2024 de essays van Martien, Arthur en Inge. Volgende Gonzo, volgende essays! Ook de nieuwe editie op de deurmat? Bestel ‘m hier.

Met Klank&Komma streven Het Concreet, Domein voor Kunstkritiek en Gonzo (circus) naar een muziekjournalistiek die aansluit op het hedendaagse domein van klankexperiment. Financieel mogelijk gemaakt door Het Concreet vanuit het Impulsgeldenprogramma van Kunstloc Brabant. Podiumpartners zijn Willem Twee Studio’s en November Music/FAQ Festival.