Cross mediaal reflecteren op het Cinekid Media Lab

Toen op 19 oktober 2016 tijdens de conferentie Cinekid for Professionals de publicatie Enter the Writers. Cinekid MediaLab 2016 werd gepresenteerd, was dat een tussenstop in een experiment. Cinekid MediaLab, PublishingLab en Domein voor Kunstkritiek produceerden samen zevenenveertig blogpost, een essaybundel en een website. Niets bijzonders aan, als je onze onderneming legt naast alle crossmediale activiteit in de media. Wel bijzonder is dat wij opereerden op het terrein van de kunstkritiek. Is crossmediaal publiceren voor kunstcritici een duurzame strategie? Het experiment, met als case het Cinekid Media Lab van 2016, leerde ons dat het gebruik van verschillende ‘dragers’ de kritische reflectie verdiept; maar wil het ook een effectieve strategie zijn, dan moet aan niet geringe voorwaarden voldaan zijn.

De uitkomsten

Cross mediaal reflecteren op het Cinekid Media Lab

Cinekid Media Lab 2016, waar kunstenaars de laatste technologische en artistieke ontwikkelingen in de kunst voor kinderen presenteren, functioneerde als case-study voor het experiment Crossmediaal reflecteren. De initiatiefnemers hadden verschillende missies, maar vonden elkaar op gelijke doelen.
Het schrijverslab

Cross mediaal reflecteren op het Cinekid Media Lab

De ramen en deuren van het schrijverslaboratorium Enter the Writers gingen wijd open. Want zouden lezers het niet interessant vinden het collectieve werkproces van de auteurs te volgen; met hen de denkstappen te zetten? We verzochten de auteurs over hun vragen, hun belevenissen, ideeën, en ontdekkingen te bloggen.
Het Blog

Cross mediaal reflecteren op het Cinekid Media Lab

Einddoel van het schrijverslaboratorium was vanaf het begin af aan een boek. Het karakter dat het laboratorium had gekregen moest terugkomen in het type publicatie. We kozen voor het essay als het meest explorerende genre in de kunstkritiek, de auteurs zouden elk een essay schrijven. De blogs, die de ruggengraat van hun werkproces waren geweest, zouden onderdeel van de essaybundel zijn.
essaybundel

Cross mediaal reflecteren op het Cinekid Media Lab

Anna van Leeuwen leidde de redactieleden Marijn van der Jagt, Marian Cousijn, Dirk Vis, Marloeke van der Vlugt, Kaweh Modiri; Margreet Riphagen haar master studenten Latika Meelu, Janne van Hooff, Thomas Walskaar en Fabiola Fortuna. Het begeleidings- en coördinatieteam bestond verder uit Sonja van der Valk, Paulien Dresscher en Siuli Ko.

De Redactie

Cross mediaal reflecteren op het Cinekid Media Lab

Nog tijdens de productie van de essaybundel Enter the Writers startten de vier internationale masterstudenten van het PublishingLab het ontwerp van de website Cinekid Unfold. Het ontwerpproces was een samenspel tussen alle bij het experiment betrokkenen, met als motor hún ideeën en hún werk.

 

Cinekid Unfold

Cross mediaal reflecteren op het Cinekid Media Lab

Kreeg Domein voor Kunstkritiek antwoord op de vraag of in het domein van de kunstkritiek crossmediaal publiceren een strategie is? Ja, dat kwam er: Crossmediaal publiceren is een interessante en haalbare strategie voor zover het de productie zelf betreft. Wil het ook een effectieve strategie zijn, dan moet aan niet geringe voorwaarden voldaan zijn.

 

Missie