De Vuurlinie – kunstkritiek nu werd gesteund door Lira Fonds, Nederlands Letteren Fonds, Mondriaan Fonds, Filmfonds, Fonds Podiumkunsten en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Het Nieuwe Instituut en zeven culturele instellingen waren de sponsoren.

EEN MENING GEVEN OVER HEDENDAAGSE POEZIË IS NIET GENOEG
Door Mischa Andriessen
Wie zinnig over poëzie wil spreken, begint het best met poëzie te lezen. Dat klinkt dermate vanzelfsprekend dat het mogelijk belerend overkomt. Maar zo eenvoudig is het niet. Nog even afgezien van het feit dat er vaak vol overgave wordt gesproken over boeken die niet of nauwelijks zijn gelezen, wordt er momenteel vooral ook veel naar poëzie geluisterd. Voordrachten van poëzie worden relatief druk bezocht en hoe waardevol die ook kunnen zijn, het is onwaarschijnlijk dat beluistering de beste manier is om meerduidige gedichten te begrijpen. Lees het volledige essay op de website van De Vuurlinie

EEN HERLEZING VAN MULISCH’ DE ONTDEKKING VAN DE HEMEL IN JERUZALEM
Door Nina Polak
Op 22 oktober van dit jaar kwam in Jeruzalem de drie maanden oude Chaya Zissel om bij een aanslag. Eerder die dag was ze gefotografeerd voor de Klaagmuur, omhooggehouden door een ouder, in een roze romper met bijpassende muts, verwachtingsvolle blauwe ogen. Ik was een week in de stad om de zestigste verjaardag van mijn vader te vieren en bezocht op die 22e ook voor het eerst de muur – ik ben Chaya en haar ouders mogelijk gekruist. Lees het volledige essay op de website van De Vuurlinie