Tim en Katrein Breukers deden voor hun tentoonstelling bij Hotel Maria Kapel onderzoek naar de nalatenschap van muzikant- en goede vriend van hun oma Julian B. Coco (1924-2013). Ze proberen zich op een persoonlijke manier te verhouden tot de geschiedenis en de plek waar ze werken. Het onderzoek en de mensen die ze hierbij ontmoeten worden deel van hun werk. De vraag voor beschouwers is: hoe krijg je inzicht in projecten waarbij het proces zo’n belangrijk deel van het werk uitmaakt.

Manus Groenen en Daphne Rieken volgden de totstandkoming van A Tribute to Julian B. Coco via het blog dat de kunstenaars bij hielden. Ze waren aanwezig op de open atelierdagen en bezochten de expositie tijdens de opening vol muziek en voordrachten en gingen ook na afloop nog een langs op een moment dat de kunstenaars, muzikanten en het publiek er niet meer waren.
Hun uitgebreide verslag is een mix van documentatie, duiding en reportages. Ze bevragen hun eigen methode en die van de kunstenaars. Is het mogelijk om het onbenoembare van wat er gebeurt in het maken en tussen mensen – te vangen in een tekst? Bij wijze van experiment maakten ze alle deelnemers van Tribute ook onderdeel van de reflectie op het project.
Het online format maakt het mogelijk om heel precies te reageren op wat er gezegd wordt. In de tekst gaat het bijvoorbeeld over de expositie na afloop van de opening: “Bij binnenkomst voelt de sfeer van de ruimte nog steeds als een kleurrijk atelier, waarin gewerkt wordt, waar nog niets ‘af’ is en alles nog kan veranderen, maar toch oogt het vandaag ook als een leeg podium.” Tim kan hier in de comments een beeld aan toevoegen. Het is geen ‘leeg podium’ maar een verlaten festivalterrein, tot kunst verheven.
Lees hier het online verslag van Tribute to Julian B. Coco in Hotel Maria Kapel met de commentaren van de deelnemers. Het onderzoek is onderdeel van het project Laboratorium Actuele Kunstkritiek 2 dat mede is mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten en het Mondriaan Fonds.