Domein Nieuws

1910, 2022

Klank&Komma Voorstelronde

Door /19 oktober 2022/

Het weekend van 22 & 23 oktober start Klank&Komma, het schrijflab van Het Concreet, Domein voor Kunstkritiek en Gonzo (circus). In drie weekenden duiken negen schrijvers, denkers en onderzoekers in de wereld van klank onder leiding van schrijver en audioregisseur Renee van Marissing. Ze ontdekken de wereld van de analoge studio in Het Concreet, bezoeken November Music, Willem Twee muziek en beeldende kunst en Paviljoen Ongehoorde Muziek en gaan op excursie naar het Klankenbos in Pelt (BE). De schrijvers stellen zich hier aan je voor.

2809, 2022

Spannende uitgave – Nieuw Dans&Durf-boekje

Door /28 september 2022/

Er is een nieuwe, spannende uitgave verschenen! Dit boekje biedt een speciale selectie uit vijf jaar gedurfde dansessayistiek. Dans&Durf/Dance&Dare is de naam van de terugkerende cursusreeks en de beweging van DansBrabant en Domein voor Kunstkritiek waarin zij samen met andere (inter)nationale (media)partners zoeken naar nieuwe woorden voor nieuwe dans. Haal een boekje op of bestel er eentje.

1008, 2022

Zij & de zee in een beeldessay

Door /10 augustus 2022/

Jasmijn de Nood (illustrator) en Anna van der Kruis (schrijver & Domein-kernlid) maakten in opdracht van DansBrabant een beeldessay na het zien van de multimedia-installatie #Catalog of Shadows II van Kristel Van Issum, Martin Kers en Han Stubbe. Dit beeldessay maakt onderdeel uit van Dance&Draw, een project waarin DansBrabant, Domein voor Kunstkritiek en Graphic Matters onderzoeken hoe je in illustratie en animatie kunt reageren en reflecteren op dans.

2706, 2022

Het vermogen een vreemde voor elkaar te zijn – Briefwisseling tussen Bart van de Woestijne en Alix de Massiac ihkv De Reflector

Door /27 juni 2022/

'Nu ik er zo over nadenk zit er in de verhouding van maker en criticus ook een element van eindigheid. Dat einde is het afscheid dat je als maker moet nemen van je eigen ervaring van het werk, nadat je hebt kunnen lezen, horen of zien wat de ander heeft ervaren. Omdat we nog steeds in onafhankelijkheid geloven heeft die ander als het goed is geen band met de maker. En dus is het voor het eerst écht de blik van een vreemde, en niet die van je producent, financierder of partner.'

2706, 2022

Dance&Dare – Een gedurfd dossier

Door /27 juni 2022/

Tussen november 2021 en mei 2022 vond de Vlaamse editie van Dance&Dare plaats, de radicale cursus en beweging waarin schrijvers nieuwe woorden zoeken voor nieuwe dans. Een initiatief van Domein voor Kunstkritiek en DansBrabant; bij cc Corso en in samenwerking met rekto:verso. Het D&D-dossier is nu online op rekto:verso en bundelt alle spannende slotessays.

2706, 2022

Aftermovie in woorden – Recap Dicht bij Anna op Delft Fringe Festival

Door /27 juni 2022/

'Op woensdag zit ik in de Sigarenfabriek. Het is het staartje van het natste pinksterweekend sinds 1945. Binnen staat een Gispen bureautje, met op het tafelblad de roze hoed. Mijn kookwekker, mijn schriftje, mijn polaroidcamera. En een schaaltje mini Twixen. Er speelt een familievoorstelling. De jonge bezoekers willen me graag vertellen wat ze hebben ervaren. Ze staan op een kluitje en vullen elkaar aan. De moeders luisteren vanaf een veilige afstand mee, reageren, interpreteren, sturen bij.'

1805, 2022

Dans & illustratie – Geslaagde pilot Dance&Draw

Door /18 mei 2022/

De pilot Dance&Draw laat dans en illustratie samenkomen tot een spannende combinatie. Dance&Draw is een verkenning van een mogelijk nieuw project waarin we onderzoeken of kunstkritiek ook visueel kan zijn.

1105, 2022

Wat ik nog te zeggen heb… – Een verslag van gesprekken op en over het Wintertuinfestival

Door /11 mei 2022/

Op het Wintertuinfestival ging Anna van der Kruis gewapend met nepsigaretjes het gesprek aan met vreemden. Wat maakte je mee? Wat maakte je lyrisch, kon je moeilijk verteren of veranderde je blik? Lees hier haar verslag van een middag gesprekken in de hal van Doornroosje. Wat ik nog te zeggen heb… is een programma van het Domein voor Kunstkritiek in samenwerking met Wintertuin.

804, 2022

Het wonder laten werken: Bram van Heldens dubbelspel met de verbeelding

Door /8 april 2022/

'"Neem die deur daar,” zegt kunstenaar Bram van Helden plots. Hij wijst naar een openstaande deur in de gang. “Die hangt volkomen tevreden in de sponning.” Een scherp hoekje zonlicht valt onderop het grijze hout. Het ziet er mooi uit. Nu Bram het aanwijst zie ik het inderdaad: die deur is tevreden. Kalm. Afwachtend. Niets aan de hand. Altijd paraat, voor als er misschien iemand doorheen wil.'

804, 2022

De Reflector Recap: Blijf nederig, durf grijs te zijn

Door /8 april 2022/

'Het is zeldzaam voor een kunstcriticus om over zijn eigen werk te praten. Dat voelde Thomas ook toen hij onlangs intern een masterclass volgde via zijn werkgever NRC. Het leidde niet per se tot meer publicabele stukken, maar wel tot reflectie. Hij ging nadenken over zijn eigen “deinsgedrag” – waarom hij geen kunst wil in zijn eigen huis. En over de angst om teveel van zichzelf “in de kunst te stoppen”. De gesprekken die hij met Bram heeft zijn open, zegt hij. “Het is goed om als criticus meer van jezelf te laten zien, omdat het je positie helder maakt.”'