KLANK&KOMMA #2

Tweede editie schrijflab over klank

Ik hoor ik hoor wat jij niet hoort


In 2022 gingen zeven cultuurjournalisten, essayisten en creative writers onder leiding van auteur en audioregisseur Renée van Marissing op zoek naar hun eigen schrijfstem in een kritiek van klank. In 2023 organiseerden we de tweede editie van schrijflab Klank&Komma. In Klank&Komma #2 onderzochten we de relatie tussen klank en tijd.

Vanaf het moment dat een geluid in gang wordt gezet, legt het een reis af door de tijd. Miniem en haast onopmerkbaar, maar desalniettemin een beweging in tijd. Geluidskunstenaars en artiesten gebruiken dit concept soms nadrukkelijk in hun werk: bewerkingen met echo’s, tapeloops of het eindeloos oprekken van klankduur. Ons geheugen is een tijdscapsule van klank, we herinneren ons immers geluiden die al lang niet meer klinken en hoewel klank geen sporen achterlaat, hebben we geen twijfel over hoe het krassen van nagels op een schoolbord klinkt. Waar en wanneer bestaat klank? Kunnen we resonanties traceren in ons geheugen? Hoe onderzoeken we klank en tijd in woord en taal?

Tijdens Klank&Komma #2 verkenden we de relatie tussen klank en tijd onder leiding van auteur Leonieke Baerwaldt, Domein voor Kunstkritiek en Het Concreet. Leonieke Baerwaldt (Ecuador, 1985) studeerde filosofie en literatuurwetenschappen, won in 2018 de Grote Lowlands Schrijfwedstrijd, publiceerde korte verhalen in verschillende magazines en literaire tijdschriften en debuteerde in 2021 met haar roman Hier komen wij vandaan bij uitgeverij Querido.
In twee weekenden en meerdere luistersessies werkten deelnemers met Leonieke toe naar persoonlijke essays die het domein van klank verkennen. De resultaten werden gepubliceerd in en op het hedendaags muziektijdschrift Gonzo (circus).

Programma

Het lab besloeg twee weekenden en een aantal optredens/lezingen in het najaar waarin we constructieve combinaties maakten van luistersessies, gesprekken en schrijflessen van Leonieke Baerwaldt. Wat we in het lab hoorden, bespraken en leerden diende als basismateriaal waarover essays geschreven werden.

  • 15 september: kennismaking in Tilburg met thematische introductielezing en aansluitend bezoek aan de voorstelling Minamitori in Schouwburg Concertzaal Tilburg.
  • WEEKEND #1: op 7 en 8 oktober 2023 waren we te gast in Het Concreet in Tilburg. We openden de dag met een luistersessie van Mathijn den Duijf en Mathijs Leeuwis. Op zaterdagmiddag en zondag volgden de eerste schrijflessen van Leonieke.
  • WEEKEND #2: op 28 en 29 oktober bezochten we ‘s-Hertogenbosch, waar we op zaterdag workshops elektronische muziek volgden in Willem Twee Studio’s en zelf de hand mochten leggen aan nieuwe klank. Op zaterdagmiddag en zondag volgden weer schrijflessen van Leonieke.
  • 4 november: we bezochten FAQ Festival, het festival voor nieuwe elektronische muziek binnen November Music.


    Aanmelden
    Houd onze website in de gaten voor volgende edities in de komende jaren.

    Met Klank&Komma streven Het Concreet, Domein voor Kunstkritiek en Gonzo (circus) naar een muziekjournalistiek die aansluit op het hedendaagse domein van klankexperiment. 


    Kosten

    Deze cursusreeks is een initiatief van Het Concreet en Domein voor Kunstkritiek i.s.m. Gonzo (circus). Financieel mogelijk gemaakt door Het Concreet vanuit het Impulsgeldenprogramma van Kunstloc Brabant. 
    Podiumpartners zijn Willem Twee Studio’s en November Music/FAQ Festival. Deelnemers betaalden een bescheiden bijdrage van €200,- (ex. btw) voor het hele lesprogramma, inclusief toegang tot FAQ Festival. Kosten voor reizen, avondmaaltijden en een eventuele overnachtingen waren voor de deelnemer.


Over Het Concreet
Het Concreet verbindt de techniek van gisteren aan makers van nu. Het Concreet is het langetermijnproject van Mathijn den Duijf, Mathijs Leeuwis en Anneroos Goosen. Vanuit hun studio in Tilburg werken zij met een breed scala aan makers en muzikanten aan een nieuw domein voor experimentele muziek vanuit analoge opnametechnieken, waarin luisteraars van allerlei muzikale achtergronden welkom zijn. Het Concreet voelt zich sterk verwant met het erfgoed van de analoge muziekpioniers uit de twintigste eeuw, en gebruikt de analoge muziekstudio als instrument. Vanuit deze experimenteerdrift zoekt Het Concreet nieuwe plekken, toepassingen en publieken op.


Over Gonzo (circus)

Gonzo (circus) is een papieren tijdschrift dat zes keer per jaar verschijnt. Daarnaast is het een website met blog, recensies, achtergrondverhalen, series en meer. Ook is het een verzameling eigenzinnige professionals die programma’s met muziek en andere kunstvormen (co-)cureren, debatten initiëren en cultuurliefhebbers op andere wijzen inspireren.

Collectie

Personen

Leonieke Baerwaldt

Docent

Anneroos Goosen

Producent

Dirk Verhoeven

Producent