Einstein on the Beach: een essay als een opera

Nieuw De Nieuwe Garde-traject

Onder begeleiding van Evelyne Coussens schrijft Carolien van Nerom een essay over de opera Einstein on the Beach van de Amerikaanse minimalist Philip Glass, en over een jonge muzikant die haar eigenheid in de muziek probeert te vinden. De bedoeling is om het essay net als  de opera te structureren: een afwisseling tussen verhalende episodes en verbindende beschouwingen (knee plays).

Carolien Van Nerom studeerde af als klarinettiste aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Ze kreeg er les van Hedwig Swimberghe en Benjamin Dieltjens. Aan de Vrije Universiteit Brussel behaalde ze een masterdiploma taal- & letterkunde in de talencombinatie Engels en Nederlands. Carolien behaalde recent haar doctoraat aan de VUB met een thesis over de narratieve eigenschappen van operamuziek gecomponeerd door Amerikaans minimalist Philip Glass.

Evelyne Coussens studeerde Klassieke Filologie aan de Universiteit Gent en Theaterwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze werkt voor publiq en schrijft als freelance cultuurjournalist voor de krant De Morgen en voor verschillende Vlaamse en Nederlandse cultuurmedia (rekto:verso, Etcetera, Ons Erfdeel, Theatermaker, Theaterkrant, De Revisor, …). Ze maakt deel uit van de brede redactie rond Etcetera, rekto:verso en zetelde in verschillende beoordelingscommissies. Ze is gastdocent rond de theorie en praktijk van kunstkritiek aan verschillende Vlaamse hogescholen en universiteiten. Evelyne was gastdocent vanuit mediapartner rekto:verso bij onze Vlaamse editie van schrijfcursus Dance&Dare, waarin we nieuwe woorden zoeken voor nieuwe dans.

Over De Nieuwe Garde
De Nieuwe Garde werd opgericht door De Gids en het Domein voor Kunstkritiek. Het Domein is penvoerder, fondsenwerver en redactielid. De Nieuwe Garde ontvangt financiële steun van de Van Bijleveltstichting.