In oktober 2018 was het schrijfproject Dans&Durf/Dance&Dare van DansBrabant en Domein voor Kunstkritiek te gast op het internationale dansfestival Oktoberdans in Bergen, Noorwegen.  De uitnodiging kwam van Anette Therese Pettersen (theatercriticus en schrijver, organisator van het contextprogramma tijdens Oktoberdans 2018 en bestuurslid van het Norwegian Critics Team).

Met kloten
Lisa Reinheimer (projectleider) en Dirk Verhoeven (producent) gaven een presentatie-met-kloten over deze vernieuwende cursus in het schrijven van persoonlijke essays over dans, inclusief een aantal do’s and don’ts voor culturele instellingen en media mochten die een vergelijkbaar project op willen zetten. De daaropvolgende dagen gaf master Anna van der Kruis een verkorte D&D-workshop aan een groep van 14 internationale critici & makers.

Voorbij de navel
‘We willen proberen niet te doen wat we al kunnen. We willen schrijven over dans, maar ook over onze wereld. De wereld waarin die dans gemaakt wordt, waarin we die dans zien. We willen ons kwetsbaar opstellen. Persoonlijk zijn zonder naar onze eigen navel te staren. We willen onszelf verrassen en nieuwe verbindingen maken.’ Anna van der Kruis, master D&D, over de cursus

Nachtkritiek/breakfastblog
Na een eerste workshopmiddag waarin in freewritingsessies de deelnemers uit het knellende harnas van de recensievorm gejaagd werden, bezochten we gezamenlijk de solo POUR van de Canadese choreografe Daina Ashbee. ’s Avonds laat of ’s ochtends bij het ontbijt schreven de deelnemers hun essays die zij vervolgens live voorlazen tijdens de tweede workshopdag, waarbij Anna ze van constructieve feedback voorzag. Het leverde een aantal oprechte en ontroerende essays op die je hier kunt teruglezen.

Dans & vis
‘On the cutting board in the kitchen, both fish were still very much alive, staring out at this alien world. I really wished they had eyelids to close, and as I cut the knife through the head of the first fish, the second one wildly flipped about, as if it knew exactly what was happening, and what was to come. Maybe they were speaking to each other through the invisible signals we animals are always chemically and energetically sending one another.’
(…)
‘In our current period of #metoo reckoning, the dancer’s vulnerable figure reminds me of the fish, especially as she lies on her stomach and slaps her stitched legs on the wet deck like a mermaid’s tail. But in her case, she’s no defenseless victim, she’s fierce and insistent.’
David Barlow over de voorstelling POUR van Daina Ashbee

Summer School
Momenteel maken DansBrabant en het Domein plannen voor een vervolg op- en verdere verdieping van deze internationale uitwisseling in de vorm van een Summer School in 2019 waarbij we de Nederlandse Dans&Durf-schrijvers koppelen aan- en kennis laten uitwisselen met hun Scandinavische collega’s. Ben jij ook een durfal? Hou deze website de komende tijd in de gaten voor meer informatie!

Dance&Dare is een coproductie en intellectueel eigendom van DansBrabant en Domein voor Kunstkritiek. Lees op het BLOG van DansBrabant de essays uit de Brabantse editie!