Het weekend van 22 & 23 oktober start Klank&Komma, het schrijflab van Het Concreet, Domein voor Kunstkritiek en Gonzo (circus). In drie weekenden duiken negen schrijvers, denkers en onderzoekers in de wereld van klank onder leiding van schrijver en audioregisseur Renee van Marissing. Ze ontdekken de wereld van de analoge studio in Het Concreet, bezoeken November Music, Willem Twee muziek en beeldende kunst en Paviljoen Ongehoorde Muziek en gaan op excursie naar het Klankenbos in Pelt (BE).

Miriam Rasch is filosoof en essayist en publiceert onder meer bij NRC en Revisor. Ze is redactielid en mentor bij De Nieuwe Garde, een mentor-mentee-traject voor essayisten waarvan Domein voor Kunstkritiek aanjager is. Sinds 2020 is Miriam onderzoekscoördinator aan de Willem de Koning Academie, eerder werkte zij bij het Institute of Network Cultures. Voor het lab Klank&Komma stelt zij zichzelf de vraag hoe te schrijven over luisteren en aanverwanten zoals geluid, muziek, stilte, de stem of het zwijgen van de ander – die ook recht doet aan een ethiek van het luisteren?

Justin Scholtze studeerde cultuur- en literatuurwetenschap en schrijft voor Gonzo (circus). Binnen het lab hoopt hij meer aanvliegroutes te leren kennen om te schrijven over meer abstracte vormen van muziek. Daarnaast wil hij zijn schrijfstem verder ontwikkelen, weg van het wetenschappelijke en meer richting de essayistiek.

Caspar Stalenhoef werd na zijn studies politicologie en wijsbegeerte podcastmaker voor met name musea. Eerder was hij deelnemer aan de Domein-masterclass Film&Leven, een reeks waarin onder leiding van filmjournalist Gawie Keyser essays geschreven werden over film als spiegel voor het leven, i.s.m. De Groene Amsterdammer en EYE. Voor Klank&Komma wil Caspar nader onderzoeken hoe vorm nu eens leidend kan zijn in plaats van tekst en geluid en tekst op een interessante manier kunnen samengaan in zijn audioreflecties.

Christine Geense studeerde Writing for Performance aan de HKU en is schrijver van toneel, hoorspel, essays en songs. Eerder volgde zij een Domein-masterclass essayistiek o.l.v. Miriam Rasch. In het schrijflab hoopt zij anders te leren luisteren naar klank en het literaire/verhalende in haar eigen schrijven meer los te kunnen laten.

Arthur Kok is filosoof, onderzoeker, cultureel ondernemer en docent aan de Fontys Academy for the Creative Economy. Hij wil in het lab het academische taalgebruik loslaten en de speelsheid in zijn schrijven terugvinden ten opzichte van hedendaagse muziek, zoals hij die toonde ten tijde van Dance&Dare, een andere cursusreeks van het Domein over met durf schrijven over hedendaagse dans.

Tanny Dobbelaar is filosoof, schrijfdocent, recensent en essayist voor onder meer Trouw. Tanny zoekt altijd naar onderwerpen op het snijvlak van diverse publieken en disciplines, haar boeken en essays gaan onder meer over kunst, filosofie, landschapsarchitectuur, gezondheidszorg en antropologie. In het lab wil ze verder onderzoek doen naar (schrijven over) klank ten opzichte van gevoel(igheid).

Veerle Spronck is podcastmaker en senior onderzoeker aan de HKU waar zij een nieuw lectoraat ontwikkelt op het grensvlak tussen de kunsten, ondernemen en maatschappelijke waarde(n). Binnen en buiten de academische wereld zoekt Veerle naar manieren om op een reflectieve manier te schrijven over muziek, geluid en luisteren.

Hasret Emine is historicus, schrijver, fotograaf en astroloog. Hun stukken verschenen onder meer in De Goede Immigrant (Dipsaus, Uitgeverij Pluim), op intersectioneel platform Lilith Magazine en in muziekblad Gonzo (circus). Vanuit laatstgenoemde, mediapartner in Klank&Komma, neemt hen immer avontuurlijk deel aan dit lab.

Lisa Gritter studeerde International Music Management, werkt in de muziekindustrie voor onder meer Paradiso Melkweg Productiehuis en schrijft opiniestukken over deze sector. In het lab wil zij op zoek gaan naar een vorm van muziekjournalistiek die de zintuigen prikkelt, kritisch kan zijn en meer doet dan het beschrijven of recenseren van, zonder gebruik te maken van iconisering en referenties naar een – wat haar betreft redelijk eenzijdige – muziekgeschiedenis.