Welkom op een plek waar je niet overprikkeld raakt.
Deze ruimte is ook van jou.
Leg je spullen neer,
hang je jas op,
stap je gedachtenlandschap in.
Welkom op een plek waar je niet overprikkeld raakt.

De tekst van de tentoonstelling Het Grote Blauwe Thuis begon met een uitnodiging: leg je spullen neer, hang je jas op, stap je gedachtenlandschap in. Deze ruimte is ook van jou. Op 28 september nam Emma van Meyeren onze uitnodiging aan en gaf omgeven door het werk in Showroom MaMA in Rotterdam haar workshop Dagboek als feministisch genre.

MaMA
Het programma van MaMA is geworteld in jeugd- en populaire cultuur. Het zet zich in om brede culturele ontwikkelingen, sociaal, maatschappelijk, technologisch en economisch, zichtbaar te maken in een hedendaagse kunstpraktijk. MaMA ondersteunt de ontwikkeling van een nieuwe generatie kunstenaars en toont hun werk. Op the Universe, het online platform van MaMA maakt een jonge generatie editors nieuwe content.

Vanuit de vraag: op welke manier kunnen we de editors van Team MaMA betrekken in de reflectie op het werk in de Showroom, organiseerde Domein voor Kunstkritiek een workshop rondom het werk van visual storyteller Naomi Brusselman en haar show Het Grote Blauwe Thuis. Over overstimulatie in het publieke domein.

Emma
Workshopleider Emma van Meyeren schrijft over kunst, muziek en feminisme en de manieren waarop deze elkaar kruisen. Ze publiceerde onder andere in/op VICE, Glamcult, Tubelight, De Groene Amsterdammer, OneWorld, Dipsaus en Het Parool.

Ze reflecteert vanuit haar eigen (feministische) activisme op haar schrijverschap. Denkt na over hoe de vorm van haar werk, en over hoe sociale media als vorm, een bepaald verhaal en een bepaalde verandering mogelijk kunnen maken. Of niet.

Archief van het alledaagse
Een dagboekschrijver is zelfbewust en bouwt een archief van het alledaagse. Benoemt niet zelden alleen het heden, maar ook verleden en toekomst (fouten, wensen, dromen). Het schrijven van een dagboek kan een ritueel zijn. Een meditatie. Een ontsnapping uit de blik van de ander.

De dagboekschrijver heeft geen lezer in gedachten, behalve zichzelf. De tekst is privé, maar niet individueel. Er is sprake van een persoonlijk perspectief, maar dat betekent niet dat de schrijver niet verbonden is aan andere mensen in diens omgeving. Het lichaam bevindt zich in een ruimte. En gebeurtenissen en gevoelens ontstaan altijd in reactie op die ander, die omgeving.

Een geweldige plek om te ontwaken
Editor Cassandra schreef haar tekst grotendeels in de showroom, Fay schreef aanvankelijk een gedicht over angst voor de stilte thuis en daar juist met jezelf geconfronteerd te worden. Dicle viel na een personeelsfeestje in slaap in de nachttrein. In plaats van in Rotterdam werd ze wakker in Dordrecht.

Samen met Emma bespraken zij wat ze wel en niet wilden delen in een publicatie. Resultaat is een risoprint poster met illustraties van Misja Buddenberg en gedrukt bij Knust. Het eerste exemplaar werd in december 2022 feestelijk overhandigd aan Naomi Brusselman. De overige prints worden verspreid onder collega kunstcritici, liefhebbers en partners.

Wat vooraf ging
Tijdens Beyond the Black Box (2020) organiseerden we samen met Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam een lab voor hybride kritiek, die aansloot bij een hybride kunstpraktijk.

De term Xpub wordt steeds vaker gebruikt om een praktijk te beschrijven van critici, ontwerpers en ontwikkelaars die experimenteel publiceren. Geen individuele observatie in de kunstkatern van een krant, maar een publicatie die in samenspraak met makers en/of publiek tot stand komt. Een nieuwe, meerstemmige vorm voor nieuwe makers en kunstcritici.

Beyond the Black Box
Resultaat is een online publicatie die voelt als praten met vrienden. Het wordt persoonlijk. De schrijvers nemen je mee naar plekken die voor hen betekenisvol zijn. Delen hun associaties. Laten je horen wat zij hoorden en lezen wat zij lazen en zien wat zij zagen.

De Digitale Driedaagse
In het voorjaar van 2022 volgde de Digitale Driedaagse. Een lab voor kennisdeling, uitwisseling en experiment. In combinatie met voorstellingsbezoeken, een werkperiode en presentatie. We ontwierpen tijdens dit weekend geen nieuwe vormen (critical design), maar werkten met tools die open source beschikbaar zijn.

Hiervoor werkten we samen met Studio Krom, een duo uit Eindhoven dat als geen ander durft te experimenteren met interactieve designs en technologie.

Xpub criticism x Showroom MaMA is het eerste deel van een tweeluik waarin Domein voor Kunstkriek meerstemmig publiceren toegankelijk maakt voor een nieuwe generatie kunstcritici en werd mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds. De risoprints werden geprint bij Exptrapool, huis voor experiment en exploratie in sound, art & print in Nijmegen en vormgegeven door Misja Buddenberg.

Wil je de riso-publicatie What a beautiful place to wake up van Domein voor Kunstkritiek en Showroom MaMA thuis ontvangen? Stuur dan je naam en adres naar posterpublicatie@gmail.com.