
Kan je als criticus zonder zwarte lettertjes op een wit blad? Kan je extra recht doen aan performance door ze crossmediaal en interdisciplinair te beoordelen? Wat zijn mogelijke tools voor die vertaling van tekst naar beeld? Vele actuele vragen, samen gaan we hands on op zoek naar antwoorden.
Programma
Op zaterdag en zondag gaan we op het festival vooral voorstellingen kijken en samen praten, van maandag tot woensdag gaan we (in de Beursschouwburg) concreet aan de slag. De uitkomst is ongewis – het blijft een onderzoekslabo – maar we mikken op concrete realisaties tegen woensdagavond, die we achteraf online willen publiceren op rektoverso.be en kfda.be.
Zaterdag 13 mei
The Absent Museum (WIELS)
14u: museumbezoek
15u: performance Nkanga
15u15: museumbezoek
20u30: Feeling Dubbing (Villa Empain) – de helft van de groep
20u30: Philip Seymour Hoffman, Transquinquennal (Theatre Varia) – de helft van de groep
Zondag 14 mei
12u: expo Within, Tarek Atoui (Dynastiepaleis)
15u: Marten Spangberg (KVS)
18u: El Conde de Torrefiel (Zinnema)
Maandag 15 mei
20u30: Displacement, Mithkal Alzghair (Beursschouwburg)
Dinsdag 16 mei
18u: Endgame, Tania Bruguera (Cinéma Marivaux)
20u: Bird Watching, Lawrence Abu Hamdan (PSK) + film screening
Deelnemers
Er is plek voor acht (semi)professionele deelnemers, met een Vlaams-Nederlands evenwicht tussen eerder schrijvende kunstcritici en eerder audiovisueel gerichte creativo’s. Het labo mikt op informele uitwisseling en samenwerking tussen beide partijen. Er wordt – binnen de mogelijkheden van beschikbare tijd, middelen en expertise – vertrokken vanuit de noden en ideeën van de groep.
Begeleiding
Bart Rooms (15 jaar ervaring in kunsteducatie, multimedia, projectbegeleiding) & Leonieke van Dipten/Miriam Rasch, experts vanuit het INC
Kostprijs
Gratis, inclusief voorstellingen
Gratis verblijf voor Nederlandse deelnemers
Interesse of vragen? Meld je tegen 25 april aan bij wouter.hillaert@rektoverso.be . Bij meer dan meer 8 aanmeldingen maakt de organisatie een selectie waarbij de groepssamenstelling een belangrijk belangrijk criterium is.
Cross Critique is onderdeel van een onderzoek van het Laboratorium Actuele Kunstkritiek, een initiatief van cultuurtijdschrift rekto:verso (B), Domein voor Kunstkritiek (NL), Institute of Network Cultures (NL en een reeks Vlaamse en Nederlandse redacties van cultuurtijdschriften. LAK 2.0 wordt uitgevoerd met steun van het Mondriaan Fonds en Fonds Podiumkunsten.